התקשרו : 054-4520506
"למרות שאף אחד לא יכול לחזור אחורה וליצור התחלה חדשה כל אחד יכול להתחיל מעכשיו, וליצור סוף חדש..."
(קרל ברד)

אם עוצרים, מגיעים למקומות מופלאים

אם עוצרים, מגיעים למקומות מופלאים

סמדר לביא

אוףףף….אם רק הייתי עוצרת בזמן, איך כל זה היה אחרת….

או על משקל ד"ר סוס,    אם עוצרים….. מגיעים למקומות מופלאים  …

משפט זה מוכר לנו  ההורים ובטח לילדים שלנו. בסיטואציות השונות של היומיום, אנו פוגשים את עצמנו במצבים בהם אנו אומרים- אם רק הייתי מצליחה להגיב בדרך אחרת, כל זה היה נמנע.   

תזכרו רגע  ברגעים האלה בחיים, שאם רק הייתי מצליחה בהם לעצור, להגיד משהו לעצמי, "אני קודם כל נרגעת"  … ורק אחרי זה אני מגיבה… או עוצרת, מתבוננת .. בודקת, מה קורה לי עכשיו? ומה קורה לילד שלי? האם אני מבינה מה קורה איתי עכשיו, על מה אני כועסת? מאיפה עכשיו אני מגיבה….. ומה עכשיו הילד שלי צורח…מה הצורך האמיתי שלו שאינו מושג, ואותו הוא מתנהג כרגע… ואם היינו מצליחים באותו רגע, להגיד: רגע, אנחנו עוצרים, אנחנו מבררים עם עצמנו… ובסופו של דבר מביאים את עצמנו למצב של בחירת התגובה המתאימה לסיטואציה. תחשבו מה היה קורה כתוצאה מזה?, מה היינו רואים ?, איך היתה מסתיימת עכשיו הסיטואציה?   איך זה היה מתפרש?, איך התגובה שלי עכשיו היתה מנהלת את כל הסיטואציה?…

ובואו נחשוב על הילדים. אם הילד היה מצליח לעצור, מה היה קורה לתגובה האוטומטית שלו במקרה של מכות, מה היה קורה עכשיו, אם התגובה האוטומטית שלו קללות….

אין ספק שילד עם הפרעת קשב, אין לו את היכולת לעצור. זה חלק מהפרעת הקשב. ואין לו את יכולת הבחירה, כי הוא פועל באופן אימפולסיבי, ולא מספיק לבחור….

אם עוצרים, מגיעים למקומות מופלאים

אבל אם אני אלמד אותו קודם כל להרגיש את הרגע הזה בגוף , לזהות אותו….וללמוד את הרגע שאוטוטו הכל עומד להתפוצץ בתוכו, ואני מלמדת אותו  איך ברגע הזה אני עוצר…

ואחרי שאני לומד לעצור, אני לומד להירגע, ואז כשאני במצב רגוע, אני יכול   לבחור איך כדאי לי?, איך נכון לי? להגיב, מה עדיף לי ? אני יכול במצב כזה ללמוד להפעיל שיקול דעת-מה השאלות שאני צריך לשאול את עצמי? מה האפשרויות הקיימות? ומה כדאי לי לבחור? עד שלא אצליח לעצור, אין לי את יכולת הבחירה. המוח עובד כל כך מהר, והוא עובד על אוטומט.

  ועוד דבר חשוב- לאחר שעצרתי…נשמתי…, יש לי עכשיו את האפשרות להבין טוב יותר את הסיטואציה: אולי מה שראיתי בסיטואציה, זה לא כל התמונה? יכול להיות שמה שפרשתי, זו לא הפרשנות היחידה, אולי ישנן אפשרויות נוספות לפרש את מה שקרה? אולי יש פרט חשוב שאני לא יודע?   אני יכול לבחור דרך יותר טובה להגיב?…..אבל אם לא הצלחתי לעצור, כל האפשרויות האלה אינן קיימות.    ואז ההורים מתוסכלים כל פעם מחדש איך זה שהילד לא לומד לקח…. ולא משנה את התנהגותו.  והילד כל הזמן מרגיש מתוסכל כי שוב איכזב את כולם-ההורים, המורים וחברת הילדים…..

חשוב שנזכור, עד שהילד לא ילמד לעצור,   ויקבל שליטה,  הוא לא יוכל ללמוד ולשנות את דפוס התנהגותו.

איך הוא ילמד זאת?  ע"י "חדר כושר" למוח-   אימון מתמיד לבנייה וחיזוק השריר הזה.