התקשרו : 054-4520506
"למרות שאף אחד לא יכול לחזור אחורה וליצור התחלה חדשה כל אחד יכול להתחיל מעכשיו, וליצור סוף חדש..."
(קרל ברד)

הילד שלי כל הזמן על המסך – זמן קורונה

הילד שלי כל הזמן על המסך - זמן קורונה

"הילדים כל היום עם מסכים.   מה לעשות?  האם זה בסדר? "

לאחרונה, שואלים אותי הורים רבים, כיצד להתייחס בתקופה מיוחדת זו, לכל נושא המסכים?  הילדים מבודדים מחברים, מנותקים מהעיסוקים היומיומיים כמו חוגים, משחק עם חברים בחוץ, אימוני ספורט ועוד. כל אלה מביאים את הילדים לשהות שעות רבות מול מסכים. 
תוסיפו לזה גם את הלמידה המקוונת עם ביה"ס e-Learning ההורים עומדים מול שאלה קשה ודאגה רבה כיצד לנהוג. האם להגביל או לא?
נוסיף לזה גם את העובדה, שהורים רבים עובדים מהבית וזקוקים לשקט תעשייתי, שיאפשר להם לעבוד, ואינם פנויים להתמודד עם הבעיה החדשה שנוצרה…

Photo by Annie Spratt on Unsplash

כששאלתי הורים: "האם זמן מסך גדול מדי הוא בעיה כרגע בבית?" רבים מההורים דיווחו על התפרצויות כועסות והתרסה הקשורה למשחקים ובילוי במכשירים דיגיטליים. אחת סיפרה "אני מגדלת ארבעה ילדים לבד ללא הפסקות 24/7", "אין לי את היכולת הרגשית לעקוב אחר זמן המסך ברגע זה."

הורים אחרים הביעו תודה. "מסכים הם חבל הצלה לילדה שלי בת 14", אמר אחד, "בלעדיהם היא לא הייתה יכולה להיות בקשר עם חברותיה . אלה כל חיי החברה שלה כרגע. הם משחקים משחקים, מאזינים למוזיקה ומנהלים שיחות עומק בגיל העשרה יחד. "

וישנם כאלה שמספרים שהילד שלהם כל היום רק על המחשב, לא מוכן לשתף פעולה עם יציאה להתאוורות, או לעשות משהו אחר. והוא משחק עם החברים שלו עד השעות הקטנות של הלילה.

הורה אחר סיפר: "כשאני מסיר את המסכים, הילדים משתעממים ומתווכחים, ואין לי את הכוח להתמודד מולם, במיוחד שאני צריך לעבוד בשקט.

המסכים מבצעים עבודה חשובה במהלך המשבר הזה – הם עוזרים להורים לעבוד מהבית על ידי כך שהילדים לא מוסחים. קראו לזה שמרטף אם תרצו, אבל אנחנו במצב הישרדותי. המסכים מספקים גם שפיות מסוימת למבוגרים הרגישים, הלחוצים על מצבם הכלכלי ועל עתידם.

כך שמסכים, הם בלתי נמנעים כעת לכולנו; השאלה היא לא אם ילדכם ישתמש בהם, אלא, כיצד תוכלו להפיק את המרב מזה. וזה מעלה את השאלות: כיצד כללי המסך שלנו צריכים להשתנות במהלך המגיפה? האם יש השלכות ארוכות טווח להרפות הגבולות? מה יכולים הורים לעשות ריאלית למתן סיכונים אלה כשהם תקועים בבית?

Photo by Andrew Neel on Unsplash

  1. בתקופה מיוחדת כזו, של סגר בבתים, גם הילדים וגם אנחנו המבוגרים זקוקים למקום לברוח אליו. אז חשוב שניקח את הדברים בפרופורציה, ונשים לב. אין טעם שנכעס על הילדים, כשאנו עצמנו לא יכולים לעמוד במה שאנו דורשים מהם.
  2. חשוב שנכיר במדיה הדיגיטלית כצינור למשחק חברתי בתקופות משונות. לילדים המאובחנים עם ADHD המצב יכול להיות קשה מאד. כשבימי שגרה הם מסתמכים על פעילויות ספורט ופעילויות חברתיות רגילות כדי לנתב את האנרגיה שלהם, כעת, "הם לא מבינים את זה והם עשויים להשתמש במדיה דיגיטלית כדי למלא את הזמן הנוסף הזה, להסיח את דעתם ממצב רוח שלילי יותר, או בגלל שהם משועממים", אומרת ג'ני רדסקי, MD, רופאת ילדים התנהגותית שהמחקר שלה  מתמקד ב- שימוש במדיה דיגיטלית במשפחה, התפתחות חברתית-רגשית של ילדים ואינטראקציות בין הורה לילד.
  3. השתמש במדיה האלקטרונית כדי לתרום לסקרנות הטבעית של ילדך. "מכיוון שאין לדעת מתי ההסגר הזה יסתיים, הפנה את ילדיך לעבר מדיה שמציעה יותר מסתם משחק או צ'ט", יש כאן הזדמנות לעזור להם ולחשוף אותם לאפשרויות טובות ויצירתיות, ולהכיר פלטפורמות נוספות .

מדיה דיגיטלית יכולה להיות חלק בריא מ"דיאטת משחק "כל עוד זה מאוזן עם טכנולוגיה אחרת שמעודדת פיזית פעילות או פתרון בעיות במצב לא מקוון. "אם ילדיכם נהנים מתוכניות בישול ביוטיוב, אני ממליץ להרחיב את הידע והמיומנות שלהם במטבח עם Toca Kitchen (אפליקציה) או Diner Dash (משחק וידאו)." ישנם אפילו משחקי וידאו שניתן להשתמש בהם כדי לשפר את הכישורים החברתיים ולחזק את תפקוד הביצוע

Download This Resource: Your Free Guide to Brain-Boosting Video Games  "משפחות רבות רוקדות יחד TikTok – פלטפורמה דיגיטלית שובבה המשלבת מדיה חברתית ופעילות גופנית", מסבירה Radesky. "ילדים לא תמיד מתקשרים את רגשותיהם בצורה ברורה ולעיתים עלינו להשתמש במשחק כדי להוציא את זה."

  1. Radesky ממליצה להתייעץ עם Common Sense Media, ארגון ללא מטרות רווח, מגובה מחקר שמדרג ובודק סרטים, טלוויזיה, ספרים ומדיה דיגיטלית. מתן אפשרות לתקשורת רווחת בלבד יכולה לעזור למשפחות להימנע מכמה מאפשרויות המסך המרשעות והממכרות יותר.
  2. משחקים או אפליקציות המשתמשות בתגמולים ואסימונים, גורמים לילדים להיות בהם פרקי זמן ממושכים יותר מאחר והם מלהיבים את הילדים להגיע לשלב הבא, ואז קשה להם יותר להתנתק מהמסכים. נזכיר, שלילדים עם הפרעת קשב, עקב לקות בתפקודי הניהול שלהם , שליטה בדחפים תהיה מאתגרת יותר.

עם זאת,  זו ההזדמנות שלנו ההורים לעבוד איתם על המיומנות החסרה. אמנם מאתגר , אבל אפשרי.

בשיחה מקדימה איתם, בזמן שהם רגועים, ולא באמצע משחק, נסכם איתם את הדרך בה נפעל-

נתאם איתם  את הזמן האפשרי למשחק. נבנה ביחד איתם את התזכורת המוקדמת שתעזור להם להתכונן לסיום, ונסכם איתם מראש מה נעשה, אם יהיה להם קשה להתנתק. ואז, חשוב שנזכיר להם,  לפני שהם מתחילים משחק כזה, את הזמן שקבענו  ומכאן נעבוד ביחד איתם על המהלך כפי שקבענו, ונחזק אותם על החלקים, ולו רק הקטנים בהם הצליחו.

במהלך כזה, חשובה מאד ההתמדה שלנו בתהליך, והתמיכה הנכונה בילד כדי שיפתח את מיומנויות השליטה.

פלטפורמות כמו Google Meets או Zoom חסרות עיצוב מהוקצע זה, מה שהופך אותם למתאימים יותר ללמידה מקוונת ולחיבור עם חברי כיתה. ילדים בדרך כלל אינם מתקשים להתנתק מהפלטפורמות הללו.

  1. במקום להגביל את המסכים למספר שעות מסוים, כדאי לאזן את המסכים בשעות פעילויות שאינן מדיה. צאו החוצה עם חיית מחמד. שחקו יחד משחק קלפים או לוח. תתארגנו לפעילויות ספורט משפחתיות, צפו בסרטוני טבע או בסרטונים מצחיקים. מריבות כריות ותחרויות דגדוג הן דרכים נהדרות אחרות לעשות כיף.

בניית סדר יום מוגדר ביחד עם הילד יכולה לעזור לנהל זאת.

שיהיה בהצלחה
בברכה
סמדר לביא.