התקשרו : 054-4520506
"למרות שאף אחד לא יכול לחזור אחורה וליצור התחלה חדשה כל אחד יכול להתחיל מעכשיו, וליצור סוף חדש..."
(קרל ברד)

הילד יוצא לחופש… אך הפרעת הקשב לא בחופש מהילד !!!

הילד יוצא לחופש... אך הפרעת הקשב לא בחופש מהילד !!!

ערב יציאה לחופשת הקיץ. הילדים כבר מצפים . ההורים לעומת זאת, אולי קצת חוששים- איך נעבור השנה את הקיץ בשלום?.

ילדי הקש"ר (קשב וריכוז) מחכים בקוצר רוח לצאת לחופש הגדול לאחר מאמץ יומיומי לשרוד את היוםיום ללא כעסים, להתעורר בזמן ולא לאחר לביה"ס, לעמוד בציפיות שלנו ההורים ושל המורים ,  חברת הילדים וכמובן לעמוד במשימות הלימודיות המהוות לא פעם חוויה ואתגר לא פשוט.  

מסגרות חשובות ומשמעותיות מאוד לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. הם מסתדרים טוב יותר כשהם יודעים למה לצפות ומה מצופה מהם, כשהם נמצאים במסגרת או כשיש להם לוח זמנים שהם פועלים לפיו.

Photo by Allen Taylor on Unsplash

העדר מסגרת, שעות השינה הלא קבועות ושגרה   משתנה המאפיינים  את החופש הגדול – אלה מוציאים את ילדי הקש"ר מאיפוס בחופש הגדול ווידוי נאות- גם אותנו ההורים,  המנסים לתת מענה, אולי אפילו קצת לנוח בעצמנו, או אפילו להנות.

בנוסף, חלק גדול מההורים בוחר על דעת עצמו להפסיק לתת לילד את הטיפול התרופתי שהילד מקבל במהלך השנה.  הילד אמנם יצא לחופשה, אך הפרעת הקשב לא יצאה לחופשה מהילד… . יכול להיות שהילד פחות לחוץ בחופש  בהשוואה לשנת הלימודים, אך גם בקייטנה, או  מפגש חברתי אחר או במשימות   הנדרשות ממנו כמו להתארגן בבוקר ולהתלבש, הוא זקוק להיות קשוב ומרוכז שלא נדבר על אי יכולת הויסות הרגשי שלו בסיטואציות שונות  , בהם יגיב בהקצנה ובהתפרצויות זעם קשות.

כל אלה ועוד, יכולים לזמן להורים אתגר לא פשוט להתמודדות.
אז מה כדאי לעשות כדי לעבור ולהשאר שפויים ואפילו להנות בחופשת הקיץ?
סמדר לביא, עם כמה עצות שיכולות לעזור

  1. תכנון משותף של שגרה בחופשה

 סדר יום ברור- שבו עם הילד ובשלב ראשון דברו על מה הוא מצפה מהחופש שלו, ומה אתם מצפים. ואז, כדאי לבנות ביחד עם הילד לוח שבועי שיגדיר לו מסגרת פעילות וזמנים ידועה מראש  הכוללת גמישות כמובן.   גם בחופש, כדאי עדיין לשמור על כללי הבית והמשפחה ולייצר שגרת יומיום בסיסית. זה  בסדר גמור לאפשר לילדים ללכת לישון מאוחר יותר, אבל זכרו שחסך מצטבר בשינה בדרך כלל מעלה את הסימפטומים של הפרעת הקשב, ויכול להוביל לעצבנות ולפגוע בתפקודיו השונים.

כדאי לבנות גם לוח זמנים חודשי בו תסמנו עם  הילד פעילויות בתאריכים ובשעות מסוימות ידועות מראש (למשל, שעות הקייטנה, חופשה משפחתית, אירועים משפחתיים…  ).

במקביל כדאי לעשות עם הילד רשימה הכוללת את הפעילויות המועדפות עליו בזמן הפנוי, כך שכל פעם שהוא לא יודע מה לעשות בזמן הפנוי, ואומר "אמא , משעמם לי", נאמן אותו לגשת לרשימה של הדברים שהוא אוהב לעשות, ולבחור מה הוא רוצה לעשות.

אם יש צורך,  כדאי להוסיף במערכת  עוגנים שיכולים לעזור לילד להתנהל. לדוגמא נניח והוא נרשם לחוג המתקיים כל יום רביעי בארבע, עוגן שיוכל לעזור יהיה התראה בפלאפון שמזכירה לו שעה לפני הפעילות, ואולי התראה נוספת גם רבע שעה קודם כדי שיתארגן.

  1. הכנה מראש

לחלק גדול מילדי הקש"ר קיים קושי במעברים. הכנה מראש יכולה לעזור .

שוחחו עם הילד בכל ערב ובכל בוקר והקריאו לו את לוח הזמנים של היום שמחכה לו. הכינו אותו גם לאפשרות של שינויים .

במידה ואתם מתכננים נסיעה ברכב לזמן ממושך, תתארגנו מראש עם משחקים משפחתיים מאתגרים לדרך, אפשר לארגן עם הילד תיק ובו משחקים מתאימים, ספרים, או פעילות מאתגרת אחרת מותאמת לרכב.                        

 אם אתם נוסעים לכמה ימים לחו"ל או לבית מלון, כדאי גם במקרה זה להכין את הילד מראש ולבנות איתו או להסביר לו מה תעשו, איזה אפשרויות קיימות , לתת לילד לבחור חלקים מסויימים מתאימים לגילו, שירגיש שותף.. הכנה כזו יכולה למנוע מצבים נפיצים.

 

  1. קייטנה מתאימה לילד

לפני שאתם רושמים את הילד לקייטנה, תבררו איתו מה מתאים לו, מה מעניין אותו. חשוב מאד להתאים לילד קייטנה שתתאים לו ולצרכיו. לילד "היפר" יהיה זקוק למסגרת יותר תנועתית, ספורטיבית, אלא אם כן אנו יודעים שבנושאים מסויימים, כמו בניית רובוטים, או מדע….הוא כל כך מתעניין שמסוגל לשתף פעולה בצורה טובה.

פרט חשוב נוסף שכדאי לשים לב אליו כשאנו מחפשים את המסגרת המתאימה-גודל הקבוצה. ברב המקרים יהיה לילד נוח יותר להסתדר מבחינה חברתית בקבוצות קטנות בכל מקרה, בהנחה שמצאתם את הקיטנה המתאימה, חשוב מאד שתשוחחו תעדכנו את צוות המדריכים/המדריך ותסבירו לו את צרכיו קשיו, ומה יכול לעזור לו במצבים נפיצים. לדוגמא שחשוב להכין אותו מראש במקרים של שינויים, לעזור לו להתארגן עם חפציו …

  1. הנאה בתנועה

 ילדים רבים אינם מוציאים אנרגיה עודפת כפי שהם עושים בבית ספר. חלק גדול מהם מבלים שעות רבות מול המסכים. ילדים עם הפרעת קשב, במיוחד אלו עם  תנועתיות יתר, זקוקים מאד לתנועה. מחקרים רבים מראים שיפור בביצועים הקוגניטיביים בעקבות פעילות גופנית. חשוב מאוד לשלב בשגרה המשפחתית גם פעילויות כגון ים, שחיה בבריכה, אופניים, משחקי כדור, באולינג ועוד. אני ממליצה לתכנן שבכל יום יהיה חלק של פעילות גופנית כדי לאפשר לילד לפרוק את האנרגיה העצורה בו.

  1.  זמן  מסכים

ילדים רבים עם הפרעת קשב מתקשים מאוד באומדן זמן, בעיקר כשהם נמצאים בפעילות בה הם מאד מרוכזים  "היפר פוקוס"   עד כדי כך שהם לא ערים כמעט לנעשה סביבם ולזמן שחולף.   אני ממליצה לכם להגדיר יחד עם הילד את הזמן היומי סה"כ המוקצב לישיבה מול מסך (מחשב, טלפון או טאבלט) ולחלק אותו לפחות לשלוש "ישיבות".

שעון חול הוא דרך המחשה נהדרת להקנות לילד את תחושת הזמן  ולהבהיר לו מתי עליו לסיים. 

  1. זמן פעילות משפחתית

אחד הדברים שאין לו מחיר, ובעל ערך הכי גבוה ומשמעותי עבור הילד, זה זמן משותף עם ההורים. כדי להערך לכך, תארגנו לעצמכם "פגישת יומן" עם הילד, ותשמרו עליה כאילו היא פגישת עבודה. שבו עם הילד תחשבו, אולי אפילו תעשו רשימה של דברים שאנחנו אוהבים לעשות יחד. ולקראת הפעילות המשותפת תנו לילד לבחור מה בא לו לעשות בזמן המשותף שלכם. ותלכו ותהנו יחדיו-  תשחקו, תטיילו, סעו לטיול אופניים,  תבשלו, תכינו ארוחה משותפת לכל המשפחה, לכו לראות סרט ביחד…ועוד הרבה אפשרויות של כייף משותף….

  1. טיפול תרופתי בחופש- "לתת או לא לתת"…?

        במידה וילדכם נוטל תרופה באופן קבוע, שקלו היטב האם נכון להפסיק את מתן התרופה   

        במהלך החופש הגדול. יש לזכור שהטיפול התרופתי עוזר לילד בעל הפרעת הקשב להיות

        ממוקד, מאורגן ולווסת את התנהגותו (ופעמים רבות גם את כעסיו), גם במצבים חברתיים.

        הטיפול התרופתי אינו טיפול בית ספרי, אלא מענה לילד כדי שיוכל להתמודד טוב יותר  

       בתחומי חייו השונים בהם הפרעת הקשב משפיעה ומנהלת אותו, גם אם לא  מקבלים שם  

       ציונים….כמו כן, לא פעם קשה לאזן מחדש את הילד וחבל לאבד את מה שהשגנו כבר.

       הורים המתלבטים אם לתת או לא לתת, חשוב להתייעץ על כך עם הרופא המטפל.

  1. איך לשמור על שפיות

אין ספק שחופשת הקיץ המשותפת  יכולה לזמן  רגעים קשים ונפיצים לכל אחד מבני הבית. החום, הצורך לשקט ומנוחה של ההורים,  הילדים מפרקים את הבית, צרכים מנוגדים של בני הבית, הוצאות גבוהות במהלך החופשה המכניסות אותנו למתח – יש לכם את כל הסיבות להיות עצבניים ולבטא את זה. ובכל זאת, נסו להקפיד שהשפה המשפחתית תהיה מורכבת מגישה אופטימית, חיזוקים, עידוד והומור. נסו לחזק ולעודד את ההתנהגויות החיוביות של הילדים. זה ישפר את האווירה ואפילו את ההרגשה האישית שלכם.

זכרו, אתם המודל של ילדיכם. עליכם להיות כמה שיותר מאורגנים ומווסתים מולם. ולא תמיד זה קל, לא רק לילדים, גם לנו המבוגרים.
התפרצויות זעם שלכם על הילדים יגרמו להסלמה בבית. אם אתם מרגישים שאתם עומדים להתפרץ, שאינכם יכולים להתנהל עוד מול הילד, החליפו תפקידים עם בן הזוג. צאו מהמקום ולכו לחדר להירגע ותנו להורה האחר לנהל את המצב. עבודה הורית כצוות תעזור לכם מאד בכל ימות השנה ובמיוחד בחופש.

   מאחלת לכם  חופשה נעימה!

      סמדר לביא        smadarlavie@gmail.com        נייד  054-4520506

מדריכת הורים ומאמנת אישית מוסמכת להפרעת קשב וריכוז, לילדים מתבגרים ומבוגרים.

יוזמת ומפתחת תוכנית "נפלאות הקשב".