התקשרו : 054-4520506
"למרות שאף אחד לא יכול לחזור אחורה וליצור התחלה חדשה כל אחד יכול להתחיל מעכשיו, וליצור סוף חדש..."
(קרל ברד)

תפקודים ניהוליים

תפקודים ניהוליים - Executive Functioning

מהם תפקודים ניהוליים?

תפקודים ניהוליים הינם אוסף מיומנויות קוגניטיביות גבוהות אשר מאפשרות שליטה ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש ובכך מסייעים להשיג מטרות שונות.
תפקודי הניהול נדרשים בעיקר בתפקודים שאינם שגרתיים, ובמטלות חדשות ומורכבות.

תפקודי הניהול כוללים "מטריה" רחבה של מיומנויות קוגניטיביות ובהן :
עיכוב תגובה (אינהיביציה), זיכרון עבודה, שליטה רגשית, הפעלה,  גמישות מחשבתית, מעברים התמדה, התארגנות, תכנון, פתרון בעיות ובקרה.

תפקודים ניהוליים עוזרים לאנשים:

  • לתכנן פעולות בלו"ז
  • להתחיל משימות באופן עצמאי ללא דחייה
  • להדוף הסחות כמו רעשים, מחשבות, וגירויים ויזואליים
  • לווסת רגשות כמו תסכול וסטרס היוצרות חוסר מוטיבציה
  • לשלוט בתגובות אימפולסיביות כמו פליטות פה או התנהגות אגרסיבית
  • להתגמש אם נדרשת שינוי בתוכנית
  • לזכור את המטרות שקבענו
  • להעריך באופן אובייקטיבי את ההתקדמות
  • להתמיד על מנת להשיג מטרות בכל תחומי החיים

קשיים בתפקודים ניהוליים

קשיים בתפקודים ניהוליים יכולים להשפיע על תפקוד במגוון רחב של מצבים. קשיים בתפקודים ניהוליים משולים ליציאה לטיול ללא מפה, לקבוצה ללא מאמן או לתזמורת ללא מנצח. מחקרים רבים מייחסים את הקשיים המרכזיים של אנשים עם ADHD לקשיים בתפקודים ניהוליים.

תפקודים ניהוליים מרכזיים:

תכנון/התארגנות– היכולת לחשוב על היעדים,  מה צריכים לעשות כדי להשיג אותם, וליצור “מפת דרכים” הקשורה ללוח זמנים לביצוע השלבים הנדרשים להשגת מטרה . קושי במיומנות זו עשוי להקשות על תכנון מסיבה, קושי לתכנן את שגרת אחר הצהריים, קושי בהזמנת חבר מראש וכד'.

הפעלה -היכולת להתחיל משימה באופן עצמאי ללא דחייה, גם כאשר לא ,בא לך”. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בקושי להתחיל שיעורי בית, דחיית משימות וכד'.

מיקוד במטרה – היכולת להתרכז לאורך זמן במשימה, ולזהות הפרעות שעלולות להסיח את הדעת

וויסות רגשות – היכולת לנהל רגשות כמו כעס, פחד, תסכול ועצב על מנת לאפשר המשך הפעלה עצמאית .  קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בהתפרצויות זעם, תגובה רגשית לא מווסתת (בעוצמה גבוהה או נמוכה מדי) וכד'.

גמישות– היכולת לעבור בין מצבים באופן חופשי וכן להגיב באופן תואם וגמיש.
קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בקשיים במצבים חדשים כמו שינויים בשגרה היומית, קשיים במעבר למסגרת חינוכית חדשה וכן תגובה לאירועים לא צפויים.

זיכרון עבודה– היכולת להחזיק מידע בזיכרון לפרק הזמן הדרוש עד להשלמת המשימה. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בקושי לבצע את כל ההוראות שהמורה נתנה או ההורה מיד לאחר שנאמרו, שכחה של חפצים, קושי לזכור כללי משחק מורכבים וכד'.

 

ארגון הסביבה– היכולת לשמור על סביבה מאורגנת וארגון מראש של כל החומרים והכלים הנדרשים לביצוע משימה. 
קושי במיומנות זו עשוי להתבטא באיבוד חלקי משחק, קושי לארגן את סביבת הלמידה/ המשחק כשמסיים, חדר לא מסודר וכד'.

בדיקה/בקרה עצמית – היכולת לבדוק את איכות הביצוע שלך ולתקן במידת הצורך. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא במסירת בחינה ללא בדיקת התשובות, קושי בארגון ילקוט לפי מערכת נתונה, הופעה מרושלת וכד'.
לכל אחד מאתנו יש תפקודים חזקים יותר וחזקים פחות. אחד מצוין בתכנון אך לא מפעיל את עצמו בזמן. מישהו אחר מצוין ביכולת שלו לך להתאפק ולא להתעצבן, אך הוא לא מצליח להתקדם במשימות כי הוא לא מספיק יוזם. קיימת חשיבות רבה בהבנה של היכולות והאתגרים הניהוליים של ילד עם ADHD. הבנה זו תסייע רבות בקביעת מטרות הטיפול ובלימוד אסטרטגיות ניהוליות שיסייעו לתפקוד טוב יותר בהווה ובעתיד.

כאשר מחזקים תפקודים ניהוליים, החיים מתנהלים בקלות יותר. לומדים לנהל זמן, לשלוט בהפרעות, ולפתור בעיות בצורה גמישה.

אימון אישי מחזק תפקודים ניהוליים של המוח ע”י ליווי בתהליך זיהוי מטרות, זיהוי הסחות, ביצוע משימות לפי סדרי עדיפויות, זיהוי מכשולים רגשיים, ומתן אסטרטגיות לשמירה על המיקוד לאורך זמן לקראת מטרות ארוכות טווח.

מידע זה מבוסס על הספר:

Late, Lost and Unprepared. A parents' guide to helping children with executive functioning/ Cooper-Kahn & Dietzel