אימון מתבגרים
אימון מתבגרים
גיל ההתבגרות אצל כל המתבגרים, מאופיין בבניית הזהות העצמית.
לצורך זה הנערים והנערות עוברים תהליך של ספרציה ואינדיבידואציה מהמשפחה ומההורים. ד"ר ראסל בארקלי (2003) מציין כי בגיל זה, אמורים המתבגרים לגלות מי הם ומה הם מייצגים?, כלומר לפתח זהות וערכים, על מנת לפתח מיומנויות חברתיות, לרסן את יצריהם המיניים המתפרצים ולגלות כיוון לחייהם כבוגרים. מתבגרים אמורים להגשים זאת תוך הצלחה בלימודים וקיום יחסים טובים עם משפחותיהם וסביבתם. השינויים הפיזיים וההורמונאליים האדירים, במיוחד הצמיחה הפיזית המהירה וההתבגרות המינית, מביאים עמם שינויים במצבי הרוח ורגישות יתר לביקורת.
אצל בני נוער עם ADHD הקשיים עלולים להיות הרבה יותר קשים. המתבגר עלול לחוות כישלון בלימודים, בידוד חברתי, דימוי עצמי נמוך עד כדי דיכאון. יצירת הרבה מאד פיצוצים, הסתבכויות, חוסר ציות לסמכות ההורית, פריצת גבולות ומסגרות, הימצאות בסכנה ממשית של הסתבכות עם החוק. הם מעורבים יותר מאחרים בהרגלים מזיקים כמו אכילת יתר, עישון, שתיית אלכוהול, שימוש בסמים, נהיגה פרועה….
המאמצים שמשקיעים ההורים, הלחץ הכבד, הניסיון לאכיפת הוראות וביצוע מטלות, ומנגד סרבנותם של הנערים והתנתקותם, יוצרים מעגל של כעסים ועימותים.
בעיות אלה עלולות להכניס אותו ואת משפחתו למשבר קשה. מה יהיה באימון המתבגר?
- המתאמן יבין כיצד הפרעת הקשב מנהלת אותו בתחומי חייו השונים ומה וכיצד ניתן לנהל אותה כדי לצאת מהמעגל השלילי אליו נכנס בתפקודו הלימודי, ההתנהגותי, החברתי והרגשי.
- פיתוח של טכניקות להשגת מטרות שהנער מציב לעצמו . פיתוח כלים ומיומנויות למימוש רצונותיו של הפרט, ושינוי דרך החשיבה לגבי ה'עצמי' והסביבה.
- זיהוי המיומנויות והכוחות הקיימים המקדמים ומשרתים את הנער כיום להצלחתו במצבים שונים, וזיהוי הגורמים המעכבים או מונעים ממנו את השגת מטרותיו וכיצד יוכל לנטרל או לבנות כלים שיעזרו לו לצלוח מצבים אלה.
- בנייה ופיתוח טכניקות ואסטרטגיות יעילות המותאמות לנער, כולל מיומנויות של העלאת המודעות העצמית לצורך וויסות עצמי, שיפור תקשורת והפגת מתח בבית ובבית הספר.
האימון מתקיים בסביבה תומכת תוך כדי ליווי המתבגר עד להשגת מטרותיו ותמיכה, בשמירה על מה שהשיג, כדי להבטיח את המשך התמדתו במה שרכש.
חשוב ורצוי מאד שההורים יקחו חלק בתהליך כדי שיבינו את ילדם, וידעו מה לעשות כדי להיות משמעותיים עבור המתבגר ולקיים מערך תומך, מבין ומתקשר בחיי היום יום תוך הפעלת סמכות במקומות הנדרשים.